Despeses deduibles
Novembre 2021 – En els últims temps, han augmentat d’una forma molt significativa els controls i revisions de l’Administració tributària adreçats a comprovar la correcta deducció en l’IRPF de les despeses en la determinació del rendiment net de l’activitat dels empresaris i professionals, persones físiques, titulars dels seus negocis o activitats.
Aquests contribuents presenten una doble casuística: l’àmbit personal i l’empresarial, per la qual cosa és freqüent que es comprovi que no es transfereixin despeses de l’àmbit personal a l’empresarial.
És per aquest motiu que avui ens centrarem, de forma més detallada, en la revisió de les obligacions a complir a l’hora de procedir a la determinació del rendiment net i el criteri d’imputació d’ingressos i despeses que cal utilitzar en la vostra activitat.
En primer lloc, els requisits a complir de forma general per les despeses són:
- Que estiguin comptabilitzades / registrades en els llibres registre dels empresaris
- Que siguin justificades documentalment (mitjançant factura o document equivalent)
- Imputació temporal a la Base Imposable del IRPF del període en què s’han meritat
- Les despeses hauran d’estar correlacionades amb els ingressos: és a dir, la despesa haurà de tenir relació directa o indirecta amb els ingressos o bé amb algun dels actius afectes a l’activitat.
A mode de llista enunciativa, són deduïbles les despeses -sempre que tinguin a veure amb l’activitat econòmica realitzada- relatives a:
- compres i consums
- despeses de serveis professionals
- les primes d’assegurances
- subministraments com el consum de gas, electricitat i aigua, arrendaments i despeses de manutenció
- conservació i reparació
- despeses de transports
- material d’oficina
- despeses de comunicació
- serveis d’assessoria
- relacions públiques i publicitat
- tributs
- despeses de personal
- seguretat social a càrrec de l’empresa (cotitzacions dels empleats així com les del propi
empresari)
- altres despeses socials
- despeses financeres i
- dotacions a l’amortització
D’ençà del gener de 2018 s’han introduït algunes modificacions encaminades a facilitar la deducció de despeses com:
- Despeses de manutenció del propi contribuent sempre que siguin en establiments de restauració i hostaleria i s’abonin utilitzant qualsevol mitjà de pagament electrònic, corresponguin a la realització de l’activitat econòmica i complint els límits quantitatius previstos per despeses normals de manutenció pels treballadors.
- Si el contribuent afecta parcialment el seu habitatge a l’exercici de l’activitat, els subministraments seran deduïbles en el percentatge resultat d’aplicar el 30% a la proporció que resulti entre els metres quadrats destinats a l’activitat respecte a la seva superfície total. Les despeses derivades de la titularitat de l’immoble (IBI, comunitat de propietaris, amortitzacions) són deduïbles en proporció a la part d’habitatge afecte a l’activitat i segons el percentatge de titularitat del contribuent, sense haver-se de ponderar pel 30% previst pels subministraments.
- Primes d’assegurances de malaltia satisfetes pel contribuent, són deduïbles en la part que correspon a la seva pròpia cobertura i del cònjuge i fills menors de 25 anys que convisquin amb ell amb el límit de 500€ a l’any per cadascun (1500€ en cas de discapacitats).
Respecte a l’ús dels vehicles privats dels empresaris autònoms i professionals simultàniament en l’activitat i en l’àmbit privat és segurament el cost o despesa que més interès i consultes genera. Malauradament, la normativa del IRPF és molt contundent al respecte i requereix d’afectació exclusiva per a procedir a deduir qualsevol despesa relacionada amb el vehicle. Aquesta afectació exclusiva s’haurà d’acreditar pel contribuent i com en la resta de casos, la valoració de les proves és competència dels serveis de gestió tributària